۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۳

ببینید؛

فرازی از تلاوت آیه ۸ سوره مائده توسط مجید عنان پور

فرازی از تلاوت آیه ۸ سوره مائده توسط مجید عنان پور

آیه ۸ سوره مائده از شهادت دروغ نهی کرده، به قیام برای خدا دعوت می‌کند و عدالت در انجام امور را مقدمه تقوای الهی دانسته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید عنان پور قاری بین المللی قرآن فرازی از آیه ۸ سوره مبارکه مائده را تلاوت کرد.

همزمان با گرامیداشت سالگرد طوفان الاقصی و یادبود شهید سید حسن نصرالله و سردار شهید نیلفروشان در آستان مقدس امامزاده حسن (ع) مجید عنان پور آیه ۸سوره مائده را تلاوت کرد.

خداوند در این آیه می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ای کسانی که ایمان آورده‌اید برای خدا به داد برخیزید [و] به عدالت شهادت دهید و البته نباید دشمنی گروهی شما را بر آن دارد که عدالت نکنید عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام می‌دهید آگاه است.

به گفته آیت الله مکارم شیرازی، آیه ۸ سوره مائده از شهادت دروغ نهی کرده، به قیام برای خدا دعوت می‌کند و عدالت در انجام امور را مقدمه تقوای الهی دانسته است. همچنین به گفته ایشان در بخش دوم آیه، بعضی از آفات و موانع عدالت، بیان شده است. علامه طباطبایی این آیه را مشابه آیه ۱۳۵ سوره نساء می‌داند با این تفاوت که در آنجا قیام برای عدالت را مقید به شاهد و ناظر دانستن خدا کرده و اینکه در شهادت به خاطر دوستی بعضی به دیگران ظلم نشود؛ در حالی که در این آیه از گواهی و شهادت دروغ به خاطر کینه و دشمنی نهی کرده است.

اهمیت قیام برای خدا و رابطه انصاف و تقوای الهی

علامه طباطبایی معتقد است آیه ۸ سوره مائده، در ادامه آیات ابتدایی سوره مائده است که کلیاتی درباره امور اجتماعی و فردی را خطاب به مؤمنان توصیه می‌کند. در بخش اول آیه قیام برای خدا را با عدالت در گواهی و شهادت یکسان قرار می‌دهد. در بخش دوم این آیه با امر به عدالت و تأکید بر آن، مؤمنان را از ظلم در شهادت و گواهی دادن، به انگیزه سابقه دشمنی شاهد نسبت به مشهود علیه (آنکه بر ضرر او شهادت داده می‌شود)، نهی می‌کند و عدالت شرط تقوا دانسته است. شیخ طبرسی در توضیح عبارات این آیه، تقوا را همان ترس از خدا برای انجام واجبات و ترک محرمات دانسته است.

در ادامه ویدئویی از تلاوت این آیه مشاهده می‌کنید:

کد خبر 6257747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha